Saturday, February 11, 2012

hospital

Tahun ini aku pasif sangat. masa memang totally duk kat rumah. dan rumah ke-dua aku adalah 'HOSPITAL'

last post aku ada kata yang staff at hospital ipoh unit paliatif sangat baik. yaa dorang layan patients macam family sendiri. 

last week adik aku no 2 (angah) pulak masuk ward di hospital selayang untuk minor operation. seminggu kami berkampung kat hospital. aku && angah. kami berdua. ramai org hairan. mana mak?? mak kami sakit, so saya lah jaga adik. tunggu dia kat hospital. 

jujur itu pengalaman pertama aku tunggu org sakit kat hospital. aku sendiri x pernah masuk ward. dan pengalaman aku menarik. indah. dan aku ingat sampai sekarang.

aku pn x pasti fenomena di hospital kerajaan dah berubah atau nasib kami mmg baik sebab dapat layanan baik. 

bukan apa, selalu aku dengar layanan dari 'misi' ni kasar. cakap nya garang. muka xnak senyum. ops!! :x

tapi pengalaman aku lain.

seminggu aku kat hospital, xd rasa lama pn. time balik rasa sayang ade lah. padahal bukan ade mamat or doctor hensem pn. haha. LOL. 

serious aku cakap, nurse kat sana mmg baik baik. xd marah marah. cakap elok je. macam kawan. senyum je. budak budak pelatih pn okay. nama pesakit pn dorang ingat. sumpah macam kawan. dengan yang si tukang tunggu pn dorang layan elok. aku lah tu.

kalau macam ni punya layanan, baru lah pesakit x stress. boleh cepat kuar ward. macam angah. sehari je lepas operation dah boleh balik. tapi x kata jugak, aku mmg salute kat adik aku sorang ni, die mmg kuat semangat. before masuk operation theater still boleh pose && senyum gurau gurau. kalau aku entah lah. 

berbalik pada nurse, seminggu aku duk situ, aku terdetik satu je. "banyak pahala dorang"
ye lah, berak, kencing, kahak, nanah, darah semua mereka hadap. yang tinggal keikhlasan mereka. ikhlas kah mereka. 

tapi aku rasa insyaAllah nurse kat ward itu banyak dah kot kumpul pahala. sebab, menyenangkan orang lain. dengan senyuman && layanan baik dari dorang. dorang menyenangkan hati orang sakit && si tukang tunggu ni. 

antara doa yang dimakbulkan Allah adalah doa dari orang sakit. kalau nurse baik, didoakan baik oleh patients. begitu juga sebaliknya. para jururawat seluruh dunia boleh pilih jalan mana yang nak mereka pilih.


No comments: